Een merk is meer dan een naam of een logo. Denk je aan Nike of Coca Cola, dan voel je iets. Vrijheid, geluk, passie, sport. De kracht van merkidentiteit is groot. In dit artikel willen wij jullie meenemen en attenderen op de 5 valkuilen die je moet ontwijken om een sterke merkidentiteit op te kunnen bouwen.
Ook jouw bedrijf heeft een merkidentiteit. Daarmee breng je waarden, doelen, eigenschappen, sterke punten en passies over naar de doelgroep. Een mix van gedrag, symbolen en communicatie maken jouw merk of product authentiek en uniek.
De bedrijven met een sterke merkidentiteit hebben een perfecte identiteitsmix, waarbij gedrag, symboliek en communicatie perfect op elkaar zijn afgestemd. Denk bijvoorbeeld aan Nike. Iedereen herkent wel het logo. De kracht van de merkidentiteit van Nike is enorm. Maar hoe zorg je voor een sterke merkidentiteit en waar moet je op letten?
#1 – Start met een strategische sessie
Een strategische sessie is sowieso het startpunt, zeker wanneer je als bedrijf verschillende submerken hebt, snel groeit of uit een fusie bent ontstaan. Schakel een goed reclamebureau in om deze sessie te leiden, waardoor er uiteindelijk een goed plan van aanpak ligt.
#2 – Kies voor de juiste huisstijl
Vind vervolgens een uitstekende ontwerper of bureau om een goede huisstijl te maken. Dat eindigt niet met een logo. Briefpapier, enveloppen, website: alles moet op elkaar zijn afgestemd. Een goede en consistente huisstijlmanagement helpt je ook nog eens kosten te besparen op lange termijn!
#3 – Hoe ga je communiceren?
Jouw bedrijf bestaat misschien wel uit tientallen of honderden mensen. Niet iedereen communiceert op dezelfde manier. Het is daarom belangrijk dat er intern een document wordt opgesteld hoe medewerkers moeten communiceren. Hoe neem je de telefoon op? Worden klanten met ‘u’ of ‘jij’ aangesproken? Ben je afstandelijk en zakelijk of juist heel persoonlijk en open.
#4 – Consistentie in documenten, mails en presentaties
Daarnaast moeten alle communicatiemiddelen worden aangepast. Denk aan offertes, e-mail, documenten, presentaties en meer. Eformity heeft daarvoor slimme oplossingen. Stel, jouw organisatie heeft tientallen medewerkers en dus ook zoveel e-mailadressen, dan moet de stijl bewaakt worden. Vanuit onze software pas je gemakkelijk de e-mailhandtekening aan, die daarna direct verandert bij alle medewerkers. Zo kan je bijvoorbeeld je e-mailhandtekening gebruiken als marketingtool.
#5 – Blijf evalueren en bijsturen
Een merkidentiteit is nooit af. Door nieuwe werknemers of een veranderende markt is het mogelijk dat een merkidentiteit wordt bijgestuurd. Blijf dus altijd evalueren en bijsturen.
Neem contact op met ons om te ontdekken wat wij voor jouw merkidentiteit kunnen betekenen!