Rebranding: waar moet je allemaal op letten?
Is het tijd voor een nieuwe naam, logo, vormgeving of een combinatie hiervan? Benieuwd wat hier allemaal bij komt kijken? Lees dan snel verder. Wij laten zien wat er allemaal bij rebranding komt kijken en waarmee je rekening moet houden.
Is het écht noodzakelijk?
Wat is de reden dat je voor rebranding kiest? Is het logo verouderd? Hebben klanten een negatieve associatie met de naam? Of kan de vormgeving frisser? Probeer onderbuikgevoelens te vermijden en schakel een consultant of merkstrateeg in. Hij of zij neemt interviews af met directie, werknemers en klanten en kan onderbouwen of rebranding wel of niet noodzakelijk is. Er moet sprake zijn van een duidelijke visie en de sentimenten van jouw klanten (oftewel: de doelgroep) moeten goed worden ingeschat.
Als het aantal klanten terugloopt door imageschade, dan is rebranding een manier om jezelf opnieuw te positioneren. Zo besloot rijschool All-in-Solo na veel negatieve klachten voor een rebranding te kiezen naar Rijless.nl. Slim, want een imago verbetert niet vanzelf. Een ander voorbeeld van een succesvolle rebranding is Hunkemöller. Het bedrijf had altijd een degelijke uitstraling, maar dit is inmiddels wel anders.
Hoe zit het met de kosten?
Dit totale kostenplaatje ziet er voor iedereen anders uit. Sommige bedrijven geven slechts een paar duizend euro uit, terwijl andere bedrijven miljoenen investeren. Stel, je hebt alleen een website en enkele visitekaartjes, dan valt het allemaal enorm mee. Maar heb jij honderden bedrijfspanden, veel vrachtwagens en bedrijfswagens, duizenden medewerkers met visitekaartjes, dan is rebranding (en vooral implementatie van de huisstijl) vele malen duurder.
Kosten beperken
De kosten kunnen, afhankelijk van de omvang van de merkontwikkeling variëren tussen een paar duizend euro tot aan miljoenen. Zonder achtergrond informatie van de omvang en impact die de merkontwikkeling moet gaan maken is het lastig de kosten in te schatten. Dit verschilt per situatie en per bedrijf. Bespreek dit dan ook af met jouw reclamebureau. Daarnaast is het belangrijk om vooraf te bepalen of je kiest voor een gedeeltelijke rebranding of voor een gefaseerde implementatie? Bespreek dit met je reclamebureau om de beste weg te kiezen. Zo heeft Blokker onlangs voor een nieuwe strategie gekozen, maar het bedrijf nam de tijd om alle vestigingen aan te passen aan de nieuwe huisstijl. Wat uiteindelijk positief was voor de merkontwikkeling van Blokker.
Huisstijlmanagement van Eformity
Als je kiest voor rebranding, dan is het belangrijk om iedereen binnen de organisatie mee te krijgen. Eformity adviseert om een huisstijlbeheersysteem te gebruiken. Zo pas je in één keer alle handtekeningen, visitekaartjes en documenten aan. Als er later bepaalde zaken aangepast moeten worden, dan kan dit gemakkelijk en snel centraal geregeld worden. Daarnaast heb je controle op het consequent gebruik van de huisstijl in bijvoorbeeld e-mailhandtekeningen, offertes en documenten.
Wil je meer weten over onze oplossingen? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om jouw dagelijkse werkzaamheden gemakkelijker te maken.